26
Jun

Znamy laureatów III edycji Hackathonu #OtwarteDane Ministerstwa Cyfryzacji

26 Jun 2019
0

Czy Otwarte Dane mogą przyczynić się do walki z wykluczeniem zawodowym, globalnym ociepleniem, a także wesprzeć pacjentów w poszukiwaniu najlepszej metody oraz placówki leczenia? Mogą! Udowodnili to zwycięzcy trzeciej edycji hackathonu #OtwarteDane, zorganizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji.

Hackathon #OtwarteDane, którego celem było stworzenie użytecznych społecznie projektów opartych na otwartych danych, trwał od 15 do 22 czerwca.

 

  • Idea otwierania danych publicznych jest syntezą państwa, jakiego wszyscy oczekujemy, czyli państwa, które w bezpieczny sposób gromadzi dane, a później te dane które może, udostępnia dalej, by mogły być wykorzystywane przez obywateli, przedsiębiorców i stowarzyszenia w taki sposób, w jaki uznają za najlepszy – mówił Karol Okoński, Wiceminister Cyfryzacji.

W minioną sobotę uczestniczące zespoły przedstawiły swoje projekty, nad którymi pracowały z pomocą mentorów przez tydzień. Jury Hackathonu wybrało trzy najlepsze projekty nagrodzone przez Ministerstwo Cyfryzacji, a przedstawiciel GUS wręczył nagrodę specjalną. Jakie projekty wygrały?

 

Pierwsze miejsce dla zespołu Skiller z aplikacją wspierającą osoby wykluczone zawodowo

Zespół stworzył rozwiązanie, którego celem jest wsparcie osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym i ułatwienie im znalezienia pracy. Aplikacja łączy organizacje, które prowadzą szkolenia dofinansowane przez UE z osobami, które chcą się przebranżowić. Skiller korzystał m.in. z otwartych danych Centralnej Bazy Ofert Pracy oraz BIP.

 

Drugie miejsce zajął zespół Semantically Correct z portalem skierowanym do pacjentów

Zespół stworzył projekt społeczny MUS – Medical Ultra Search –  skierowany do pacjentów, którzy poszukują odpowiedzi na pytania: gdzie się leczyć i jak się leczyć? Zespół skorzystał z otwartych danych NFZ i GUS. Dodatkowo aplikacja wykorzystuje dane prywatnych ośrodków, dostarczając pacjentom informacje o wolnych terminach w prywatnych placówkach w przypadku, gdy nie znajdą dogodnego terminu w placówkach NFZ. Aplikacja oferuje również informacje o dostępnych badaniach klinicznych, zgromadzone w globalnych, dostępnych bazach.

 

 

 

Trzecie miejsce wywalczył zespół Real Team z edukacyjnym projektem dla kierowców

Aplikacja Kręcimy Liczniki ma na celu zachęcenie kierowców, aby jeździli bardziej świadomie, ekologicznie i ograniczali liczbę przejechanych kilometrów. Aplikacja pełni funkcję edukacyjną – w przyjemny wizualnie sposób uświadamia kierowców, jak każdy przejechany kilometr wpływa na środowisko i zachęca ich do bardziej ekonomicznej jazdy za pomocą gry oraz mini-nagród. Zespół korzystał głównie z danych CEPiK oraz GUS.

 

GUS wręczył specjalną nagrodę zespołowi OG

Zespół stworzył Portal Rozwoju Gospodarczego – interaktywną mapę, która daje przedsiębiorcom możliwość znalezienia informacji o konkurencji w danym rejonie, a także informacji na temat atrakcyjności danego regionu. Portal pozwala przedsiębiorcy wyznaczyć strefy, w których poprzednie firmy z jego branży upadały, jak również sprawdzić, w których miejscach istnieje zagęszczenie firm dla niego konkurencyjnych. Dodatkowo portal oferuje informacje zaczerpnięte z GUS na temat m.in. wykształcenia pracowników w danym rejonie czy zapotrzebowania na dane usługi.

  • Chciałbym podziękować organizatorom za możliwość uczestnictwa GUS-u w hackathonie, szczególnie, że Główny Urząd Statystyczny jest instytucją, która posiada najprawdopodobniej największe zasoby danych w Polsce, także idea otwierania danych jest nam bardzo bliska – komentował Marcin Piekarek, Zastępca Dyrektora Zastępca Dyrektora Centrum Informatyki Statystycznej w Głównym Urzędzie Statystycznym, w trakcie wręczania nagrody.

 

Hackathon to dopiero początek

Zwycięzcy hackathonu, jak również wszyscy, którzy mają pomysł na stworzenie rozwiązania technologicznego opartego na otwartych danych, mają szansę na zdobycie środków na rozwój swojego projektu w ramach działania 2.4 POPC.

  • Chciałabym przypomnieć, że pod koniec tego roku ruszy Działanie 2.4 w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa. Bardzo gorąco Was zachęcam do tego, byście wystartowali z Waszymi pomysłami i napisali wnioski o dofinansowanie – zachęcała Agata Miazga, Dyrektor Departamentu Otwartych Danych i Rozwoju Kompetencji, przewodnicząca Jury.

Do udziału w Hackathonie zgłosiło się 80 uczestników w 21 zespołach. Już dziś zachęcamy do udziału w kolejnej edycji Wydarzenia.